`

Efter kapitel 4: Eventyr-massage

Del af undervisningsmateriale tilknyttet bogen Tudsen Tue af Anette Wilhjelm Jahn, Forlaget Silhuet. Materialet er produceret af bogens forfatter.

I eventyr-massage bliver eleverne med-fortællere til eventyret ved at fortælle historien med deres hænder på en kammerats krop. I en slags massage, hvor de bruger greb, som stimulerer kroppen sanseligt på forskellige måder, og som får eventyret til at trænge ind i kroppen.

Eventyr-massage er meget fysisk, og derfor svær at beskrive. Klip på billedet nedenfor, og du vil se, hvordan jeg laver eventyr-massage med en gruppe børn ud fra et andet eventyr, nemlig Prinsessen på Ærten. Hvis du ser videoen først, vil det være nemmere at forstå opskriften til dette eventyr.

Klik på billedet og se videoen om eventyr-massage ud fra et andet eventyr, nemlig Prinsessen på Ærten. Tak til Lundegårdens Frie Børnehave.

Klik på billedet og se videoen om eventyr-massage ud fra et andet eventyr, nemlig Prinsessen på Ærten. Tak til Lundegårdens Frie Børnehave.

Eventyret fortælles med elevernes hænder

I et klasselokale kan du smide opskriften op på smart boardet. Er du i børnehaven, kan en kollega kigge i opskriften, mens du instruerer børnene. Jo mere dine kolleger tager sig af det pædagogiske imens, jo mere kan du få lov at være optaget af eventyret og dermed trække børnene med derind.

Uanset om du er lærer eller pædagog, skal du endelig ikke lære teksten udenad. Du skal blot fange meningen med indholdet og så sige det på din egen måde. Generelt gælder det, at du skal forklare så lidt som muligt. Bare gør det, så efterligner eleverne dine bevægelser og lyde.

Sådan gør du

Du deler eleverne ind i par, og du danner par med en af eleverne og viser, hvordan de skal gøre på makkerens ryg. Den ene lægger sig fladt ned på maven, og den anden sætter sig lige som dig ved siden af makkeren. 

Du siger, at I skal fortælle eventyret på makkerens krop med hænderne, og at I derfor skal varme hænderne op. Du fortæller også, at eventyr-massage skal være rigtig rart, så er der noget, der ikke føles godt, så siger man bare stop.

 

1.     Historien handler om Morgenstjerne.

(Tegn en stjerne på makkers ryg)

2.     Hun er ude at vogte får med sine brødre, som lægger sig til at sove.

(Hvil hovedet på makkers ryg, luk øjne + snorkelyd)

3.     Så kommer der en kæmpekondor

(Tag fat med fingrene på begge hænder i rygkødet, som om det er fuglens klør, der løfter Morgenstjerne)

4.     Kæmpegribben tager hende med til en klippehule, der ligger højt oppe

(Tegn hullet i klippehulen)

5.     Her har Morgenstjerne det ondt. Hun græder.

(Lav små, lette prikker på ryggen, kan næsten ikke mærkes)

6.     I en fast rytme slår Morgenstjerne kæmpegribbens sovetæpper mod stenene nede i floden.

(Klask forsigtigt håndfladen ned rytmisk + klask-lyd)

7.     Morgenstjerne bøjer sig ned og kysser tudsens lille nuttede pande

(Læg tommelfingeren på makkers ryg og kys den)

8. Morgenstjerne løber hjem til sin landsby.

(2 fingre løber ned ad kroppen)

9.   Og alle bliver glade og fester.

(Musikerne trommer løs på makkers ryg)

10.  Tilbage til floden: Kæmpegribben råber. ”Nu kommer jeg og tager dig!”. Men tudsepigen forvandler sig tilbage til en tudse og svømmer hurtigt væk.

(Svømme på makkers ryg med kun 3 ben (fri fantasi!)

11. Da Tudsepigen kommer hjem, stråler hun i panden med en rød rubin.

(Tegn en strålende rubin)

 

Mulighed for forfatterbesøg

Er I interesseret i et forfatterbesøg, så kontakt Måle Fortælleteater. Der vil være mulighed for at søge om støtte til honorar hos Statens kunstfond. Det kan søges af skoler, biblioteker, daginstitutioner, ungdomsuddannelser og af private arrangører. Der er ansøgningsfrist i august og februar.